Heel dichtbij jezelf blijven…..6-stappenplan.

Laatst zaten we aan tafel met mijn stiefdochter een een vriendinnetje van haar. We hadden het over wat er leuk en minder leuk was aan de basisschool. Momenteel zitten ze allebei in de brugklas. Het vriendinnetje vertelde dat ze de basisschool stom vond, vooral kinderachtig….iedereen deed nog aan verstoppertje in de pauze. Op dat moment zei ik niets, want ik weet dat mijn stiefdochter dat hartstikke leuk vindt. Ik keek het even aan…

Een week later vertelt mijn stiefdochter dat ze het leuk vond dat haar vriendin was blijven logeren, maar het enige wat ze echt stom vond, is wat ze zei over verstoppertje spelen. ” Ik vind verstoppertje spelen wel leuk en dat deed ik ook op de basisschool”, aldus mijn stiefdochter. Ze had weliswaar niet gezegd dat ze het ook stom vond, maar ze durfde het ook niet tegen te spreken en voor haar mening uit te komen. Leuk vond ik dat het een beetje aan haar bleef knagen. Ze voelde duidelijk dat ze zichzelf een stukje verloochend had. Ik vroeg haar wat haar tegen hield om te zeggen dat ze verstoppertje leuk vindt? Ze gaf aan dat wel te gaan doen, maar dat ze nog meer zekerheid over de vriendschap wilde…..Uiteindelijk zou het natuurlijk mooi zijn als mijn stiefdochter die zekerheid uit zichzelf haalt, dat ze voor haar meningen uit mag komen. Van dit voorbeeld kunnen we wellicht wat leren, dus je vindt hier 6 stappen om dichter bij jezelf te blijven….

Stap 1: Ontken  je “knaag” gevoelens niet.

Sommige mensen zijn een ster geworden in het negeren van het stemmetje in jezelf die aangeeft dat iets niet prettig is. Hoe langer je het negeert, hoe lastiger het wordt om het stemmetje nog te herkennen. Vergelijk het met een kind die aangeeft iets van je nodig te hebben, en jij blijft het negeren, hoogstwaarschijnlijk stopt het kind om iets aan te geven of gaat extreem gedrag vertonen om gehoord te worden. Het kan dus zijn dat je bij het negeren van je stem, klachten krijgt; lichamelijke of psychische ongemakken.

Stap 2: Maak notities van elke situatie waar je niet bij jezelf bleef.

Het klinkt misschien flauw, maar hoe concreter je het maakt, hoe meer je het gaat herkennen en er last van gaat krijgen. En dat is precies wat je wilt….last krijgen van het ontkennen van je eigen stem. Een vervelende fase, want je wordt je Bewust van het feit dat je ergens Onbekwaam in bent. Maar het is nodig om een drijfveer te krijgen om het echt anders te doen in jezelf. Schrijf alles op, ook de ogenschijnlijke kleine dingen.

Stap 3: Fantaseer hoe het voelt als je het naar wens zou doen.

Maak eens contact met het gevoel wat er naar boven komt op het moment dat je wel aangeeft hoe iets voelt, welke mening je hebt en niet doet wat er van je verwacht wordt.  Schrik niet, want op korte termijn ga je mogelijk ongemakkelijke gevoelens voelen, zoals angst, schaamte, verdriet.. Dit is een logisch en normaal gevoel. Immers ga je ander gedrag vertonen, wat onwennig is. En er is altijd een reden waarom je niet bij jezelf durft te blijven. Zoals in het voorbeeld van mijn stiefdochter…ze heeft angst dat iemand haar niet meer leuk vind of in de steek laat. Dus op het moment dat ze tegen haar vriendinnetje gaat zeggen dat ze wel van verstoppertje houdt, zal ze zich in eerste instantie wat angstig voelen. Als ze merk dat haar ” grootste” ramp niet gebeurt, zal haar vertrouwen groeien.

Op langere termijn groeit het vertrouwen in jezelf en merk je dat je groeit en in je kracht komt als je jezelf niet in de steek laat EN daardoor anderen ook niet! Wist je dat mensen spiegelen? Als jij jezelf niet serieus neemt, zal een ander dat ook niet doen.

Stap 4: Voel waar je behoefte aan hebt.

Mensen gaan ander gedrag dan wie ze daadwerkelijk zijn, vertonen omdat ze ergens behoefte aan hebben. Belangrijk is dat je weet en voelt welke behoefte eraan je gedrag ten grondslag ligt. Als je dat weet, weet je mogelijk ook dat het een oud gevoel is (bv ik word in de steek gelaten) en in het NU niet aan de hand hoeft te zijn. Daarnaast is het zinvol om je behoefte kenbaar te maken, ik vind het fijn als….ik zou graag…..

Stap 5: Spreek je uit naar de omgeving.

In deze stap ga je daadwerkelijk uitspreken hoe het voor jou is. Je geeft aan hoe je over iets denkt, wat je niet meer wilt doen, waar je behoefte aan hebt. Wellicht is het handig om met kleinere situaties te beginnen.

Stap 6: Laat je helpen als dat nodig is.

Het kan zijn dat stap 5 een brug te ver is. Wellicht omdat er kwetsuren aan ten grondslag liggen. Erken dit dan voor jezelf en maak een stap om je te laten helpen. Niets is fijner dan bij jezelf kunnen blijven en op jezelf te kunnen bouwen. Er is niets mis met je, als je een aantal dingen in jezelf wilt helen, om zo krachtiger te worden.

Mocht je het fijn vinden als ik met je mee kijk, maak dan een afspraak voor een GRATIS inzicht-sessie. Klik hier.

Samen kijken we hoe ik je zou kunnen helpen. Dinsdag 26 januari start ik met de training “Doorbreek je afweer” . Een mooi aanbod om te leren hoe je het anders kan doen. Echter het zou ook kunnen dat iets anders beter bijen past. Dit kunnen we samen bekijken.

Het aanmelden voor een gratis inzicht-sessie kan tot 18 januari 2016.

Ik hoor je graag,

Liefs,

-Roselie

Doe mee aan de discussie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X