De manier hoe jij jezelf beschermt, houdt je klein

Ik merk dat het me een onprettig gevoel geeft als ik niet kan verklaren waarom iets is zoals het is. Het maakt me wat angstig en mijn manier van reageren is dan dat ik het snel bij mezelf zoek (primaire afweer). Er zal vast iets in mij niet kloppen waardoor het is zoals het is.

Het overkomt me vooral als iets onverwachts is en een gebeurtenis die ik liever niet heb. Het verrast me als het ware. Op het moment dat ik de reden dan bij mezelf heb gelegd, krijg ik het gevoel iets aan mezelf te moeten veranderen. Iets te gaan doen waardoor het anders wordt. Tenslotte is mijn overtuiging dat er iets in mij niet goed is. Ik ga piekeren “wat het beste te doen“. Daar word ik eigenlijk alleen maar angstig van en nog meer controle behoeftig. Want ik weet tenslotte gewoonweg niet precies wat het is. Het zou dan lukraak in het wilde weg schieten zijn. Dus moet ik weten wat het is.

Totdat ik me besef, dat dit een oude manier van reageren is. Dat precies deze manier van handelen mij klein houdt. En ik besef dat het goed is om alleen maar even te zijn met hetgeen er zo onverwachts gebeurde en dat dit inderdaad mij een verdrietig en teleurgesteld gevoel gaf. Ik hoef het niet groter te maken dan het is. Ik voel de rust weer wederkeren.

Dan voel ik dat mijn kindreactie (primaire afweer: het ligt aan mij, ik moet iets doen) er mag zijn. Ik (h)erken hem, voel ook nog wel even het verdriet hoe ik deze reactie vroeger nodig had en nu nog soms het gevoel heb hem nodig te hebben.Ik ben er lief tegen, omarm dit gevoel en ga geen stappen ondernemen om iets aan mezelf te veranderen met behulp van anderen. Ik voel mezelf weer rustig worden, volwassener, zacht, open en in mijn gevoel kunnen zakken.

Ben je ook klaar met jezelf kleiner maken dan je bent?

  1. Word je bewust van de dingen die jou triggeren / raken. Dit herken je er bijvoorbeeld aan dat je stemming ineens verandert, of dat je heftiger reageert dan nodig of dat een naar gevoel maar niet weggaat.
  2. Kijk welke manier jij hebt om jouw pijnlijke gevoelens af te weren. Lees eventueel hier iets over de afweermechanismen.
  3. Handel niet op dezelfde manier, maar precies tegenovergesteld als je geneigd bent om te doen.
  4. Omarm de emotie die er is ontstaan, geef er niemand anders de schuld van (dus ook niet jezelf) en deel eventueel met iemand anders wat je geraakt heeft (of juist met degene die iets deed dat je raakte).
  5. Het is altijd fijn om je gevoel bijvoorbeeld in een beweging, gedicht, tekening of yogasessie mee te nemen. Zo transformeert het.
  6. Wees trots op jezelf dat je het anders hebt aangepakt en voel hoe je weer in je volwassen-bewustzijn aanwezig kunt zijn. Geniet van jouw groei!

Dat iedereen maar krachtig en liefdevol mag worden,

-Roselie

Doe mee aan de discussie

  1. bibi

    beste Roselie,

    Dank voor deze mooie website met blogs die voor mij geschreven lijken! ik zou heel graag je e-book willen ontvangen maar de link op je site werkt niet?!

    Hoop dat je het mij wil toesturen. Dank! Bibi

    Antwoord
    • Roselie Prinssen

      Hoi Bibi,

      bedankt! fijn te lezen. Ik heb gelijk mijn website- man gebeld om er naar te laten kijken. Hopelijk is het deze week nog opgelost.
      groetjes roselie

      Antwoord

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X