Heel paniekerig, wat betekent dat?

Heel paniekerig, wat betekent dat eigenlijk?

Wat wellicht niet iedereen weet is dat ik vroeger, zo rond mijn 18e jaar, een paniekstoornis had. Dat uitte zich in extreem angstig zijn. Angst voor de angst, lichamelijke klachten zoals; duizelig zijn, snel ademen, een hoge hartslag, depersonalisatie (bv je kijkt in de spiegel en denkt; “ben ik dat”?), er niet helemaal bij zijn met je gedachten, moeilijk kunnen concentreren, moeilijk kunnen slikken en vooral dus heel angstig dat er iets met mij zou gaan gebeuren (rampgedachten).

In die tijd bezocht ik zelf een psycholoog om te leren begrijpen wat er mij aan de hand was. Het enige wat ik zeker wist, was dat ik mij echt niet lekker voelde. Snel kwam ik er achter dat er een aantal redenen waren waarom ik die paniek voelde.

Nu zoveel jaren later en ik zelf psycholoog ben, heb ik in mijn parktijk al best wat mensen gehad en begeleid met paniek klachten. Toch valt mij daar een soort algemeen goed in op. Dat is iets wat ik graag met jullie wil delen. Want mocht je last hebben van paniekklachten, kijk eens naar de volgende oorzaken die daar onder kunnen liggen:

 

  1. Over je grenzen gaan. Dus geen nee zeggen en maar doorgaan en doorgaan. Hierdoor kun je vaak niet meer bij je gevoel komen. Of dat je letterlijk dingen doet, die je liever niet wilt doen. Wees eerlijk naar jezelf.
  2. Je bent gewend om je gevoel uit te zetten of niet serieus te nemen. Het kan zijn dat je in een gezin geboren bent waar er weinig nadruk lag op je emoties. Misschien konden je ouders er ook niet goed mee omgaan of hebben ze het zelf niet geleerd en konden ze het niet aan jou doorgeven.
  3. Je hebt oude nare ervaringen nog niet verwerkt.  Door niet stil hebt kunnen staan bij je gevoel bij bepaalde situatie, heb je ze onderdrukt en zitten ze nog wel in je lichaam opgeslagen. Het kan zijn dat in het nu jou iets triggers (bewust of onbewust) wat jouw lichaam doet denken aan die nare gebeurtenissen van toen. Je lichaam reageert erop door iets te voelen, signalen af te geven. Je begrijpt het misschien niet en wordt er angstig van. Mensen die paniek ervaren overinterpreteren vaak hun lichamelijke reacties. Waardoor er nog meer angst komt. Je kunt je zorgen gaan maken over wat er in je lichaam gebeurt. Bijvoorbeeld: je krijgt hartkloppingen. Jij denkt dan; “oh jeetje, wat zijn dit nu voor hartkloppingen, dat voelt helemaal niet fijn. Zou er iets ernstigs aan de hand zijn?” Hierdoor worden de hartkloppingen alleen maar erger en en krijg jij nog meer de gedachten dat er iets ernstigs aan de hand is. Zo kom je in een paniek cirkel terecht. Iemand zonder paniekstoornis, zal eerder denken; ” oh, ik heb hartkloppingen, dat kan. Dat gaat wel weer over.
  4. Je bent ergens waar je niet wil zijn. Je lichaam is ergens op een bepaalde plek of in een bepaalde situatie, maar je geest wil daar niet zijn. Dat verschil tussen lichaam en geest, kan zorgen voor paniek klachten. Geest en lichaam zijn niet verbonden met elkaar.

Het is wellicht fijn om te weten dat dit vier redenen kunnen zijn voor  paniek of angst. Zo kun je kijken wat is er nu eigenlijk aan de hand en wat je eraan kunt doen. Hierdoor kijk je naar onderliggende oorzaken in plaats van naar het symptoom, nl angst of paniek.

Neem de 4 punten eens met jezelf door. Hoe zit het bij jou?

Door tijd en rust te nemen, gewoon even te zijn,te vertragen, maar ook de pijnlijke punten of de angstige punten aan te gaan met je lijf. Er doorheen te bewegen en keuzes te maken waardoor je met jouw lichaam en  geest op dezelfde plek aanwezig ben, zal de paniek verdwijnen. Kan ik uit eigen ervaring zeggen 😉

Veel verbinding met jezelf gewenst!

Mocht je hulp nodig hebben, kijk eens naar het persoonlijk groeitraject wat in februari 2020 start!

 

liefs Roselie

 

Doe mee aan de  discussie

Geef een reactie

X
X
%d bloggers liken dit: