Heel lekker jezelf zijn: 3 tips!

Lekker jezelf zijn, weet jij wanneer je dat bent? Weet jij wanneer je je laat beïnvloeden door je omgeving of door normen en waarden vanuit je opvoeding die al lang niet meer jouw normen en waarden zijn? Of dat je jouw gedrag aanpast op eerder opgedane ervaringen die je pijn hebben gedaan. Zie je jezelf wel eens dingen doen, waarvan je eigenlijk denkt: ” Doe ik dat, ben ik dat”? Dan heb je nog geluk, er is kennelijk een besef dat je iets doet dat niet bij je past! En dat……dat kan niet iedereen zeggen.

Soms krijgen mensen last van somberheid, angsten, burnout gevoelens, lichamelijke klachten en zijn deze klachten het signaal om zich bewust te worden dat er iets niet goed gaat, dat ze iets doen wat niet volgens hun natuur is. Het lichaam reageert daarop met stress en spanningen. En ja…het lichaam is echt de beste raadgever. 

Lees hieronder 3 tips hoe je kunt herkennen wanneer je “lekker jezelf bent”

Je Kern

Tip 1: Ontdek wat jouw ware kern is.

Je ware kern kun je ontdekken door waar te nemen wat activiteiten zijn waarbij je je helemaal fijn voelt. De tijd vliegt voorbij, je hebt een warm gevoel, een gevoel van tevredenheid. Mensen kunnen het omschrijven als ” alles is precies goed zoals het is”. Energie stroomt, alles gaat vanzelf en is vloeiend. Het kost je geen moeite. Het past zo bij jou, dat je wellicht niet altijd beseft. Je voelt je blij en bruist van de energie en je hebt inspiratie. Denk niet te groot, het zit hem vaak in kleine dingen.Maak een lijst van minimaal 20 dingen die jou blij maken.

Tip 2: Herken en erken gedrag dat niet bij je past

Aan het eind van elke dag kun je terug kijken op de dag en waarnemen waar je dingen hebt gedaan of gezegd die niet goed voelen. Word je daar in eerste instantie gewoon bewust van, schrijf het op en doe er nog niets mee. Maar schrijf er wel bij, wat je eigenlijk had willen doen. Zo wordt je je al bewust van wat beter bij je zou kunnen passen.

(Bijna) iedereen heeft een beschermingsmechanisme opgebouwd, gedurende het leven loopt iedereen tegen pijn aan en als vanzelf reageren wij mensen met afweer. Op zich niets mis mee in tijden van gevaar. Echter kunnen beschermingsmechanismen blijven bestaan ook al is er geen gevaar meer…..en dan,… dan wordt het beschermingsmechanisme jouw gevaar! Je kan hierdoor steeds verder van jezelf af komen te staan. Behoeften die je hebt, worden niet vervuld en de pijn wordt alleen maar groter en daardoor je afweer ook. Van belang is dan ook om jouw beschermingsmechanisme te leren herkennen en erkennen. Erkennen gaat een stap verder dan herkennen. Dat laatste is op mentaal niveau. Erkennen gaat een laag dieper; op emotioneel vlak geef je toe dat je ……..gedrag vertoont.

Ik werk altijd met de afweermechanismen van Ingeborg Bosch. Ik zal hier een andere keer uitgebreider op in haar.

Kortweg zijn er beschermingsmechanismen zoals reageren vanuit angst; iets niet aan durven gaan, vermijding. Veel angst ervaren, kan richting paniekgevoelens gaan. Of primaire afweer: alles op jezelf betrekken, geen fouten mogen maken, gevoel hebben het nooit goed genoeg te doen en het niet aan te kunnen. Valse hoop: meer geven dan nemen, te veel voor anderen zorgen uit hoop dat mensen je lief vinden. Valse Macht: anderen verwijten dat ze iets doen waar jij last van hebt, gepaard met boosheid. Ontkenning van behoefte: weinig voelen, tegen onverschilligheid aan, niet voelen dat je überhaupt ergens behoefte aan zou kunnen hebben.

Welke herken jij van jezelf? De meeste mensen hebben 2 beschermingsmechanismen die voorop staan. In meer en mindere mate hebben we ze allemaal in ons. Je kunt leren je beschermingsmechanismen te doorbreken. Als je hier meer over wilt weten, is de training ” doorbreek je afweer” misschien iets voor jou! Je leert de mechanismen te herkennen, erkennen en te doorbreken!

Tip 3: Luister goed naar je lichaam

Luisteren naar je lichaam is stil staan bij de ervaringen in je lichaam. Waarnemen wat je voelt. Het gaat hier om met aandacht en liefde met je lichaam om te gaan. Je kunt bijvoorbeeld op een plek gaan zitten waar je niet afgeleid wordt en jezelf vragen stellen zoals: hoe voelt mijn lijf vandaag? is er een specifieke plek die mijn aandacht vraagt? wat voel ik daar van binnen? zit er een emotioneel aspect aan? Probeer niet te oordelen, maar open te staan wat er bij je naar boven komt, het te verwelkomen.

Echt leren luisteren naar je lichaam is lastiger dan het op het eerste oog lijkt. Zeker als je hier nog weinig ervaring in hebt. De workshop “ focussing; de kracht van het innerlijk luisteren”, kan je hierbij op weg helpen.

Zoals ik hierboven schreef, ” het lichaam is de beste raadgever” en ” het is lastiger dan het op het eerste oog lijkt”, wil ik even toelichten met een praktijk voorbeeld. Lichamelijke reacties worden vaak verkeerd begrepen.

Hier het voorbeeld: Een vrouw komt naar mijn praktijk om te leren meer voor zichzelf op te komen. Elke keer gebeuren er dingen die over haar grens heen gaan, ze kan geen nee zeggen en inmiddels wordt het ook niet meer aan haar gevraagd. Van binnen voelt ze boosheid en verdriet, maar laat dit niet zien. In plaats daarvan trekt ze zich terug. Haar idee bij het leren opkomen voor zichzelf is dat ze zonder angst en spanning voor zichzelf opkomt. EN HIER GAAT HET FOUT. Ze verwacht namelijk dat ze leert zonder angst het aan te gaan. Dit klopt niet. Op het moment dat je iets gaat doen, wat je eerder niet hebt gedaan omdat het te veel angst en spanningen opleverde, kun je verwachten dat dit gepaard gaat met veel angst en spanning. En juist dan ga je het toch doen. De denkfout van mensen: Ik moet dit niet doen, want mijn lichaam reageert gespannen en angstig, dus het is niet goed voor mij.

Misschien kun je het wel vergelijken met nieuwe yogahoudingen; je lichaam is het niet gewend en reageert met trillen en spanning. Niets mis mee toch? Het is nieuw en nog niet voldoende ontwikkeld. Maar dan…..hoe voel je nadat je het gedaan hebt? Ja mogelijk wat spierpijn, maar ook kun je meer ruimte en energie ervaren in je lichaam.

En dat is waar je naar op zoek bent. Terug naar het voorbeeld hierboven. De vrouw gaat met angst voor zichzelf opkomen (het trillen van de spieren gedurende nieuwe yogahoudingen) en nee- zeggen. Nadat de situatie voorbij is, zal ze meer energie voelen, een gevoel van opluchting ……..en mogelijk wat schuldgevoelens (spierpijn), maar dat wordt steeds minder, hoe meer je oefent.

Je luistert naar je lichaam of het opluchting, rust, ontspanning voelt, maar niet of het tijdens een spannende onderneming of het spanning voelt, nogal logisch lijkt mij 😉

Als het gaat over TIP 1 dan voelt je lichaam wel ontspanning tijdens de activiteiten. Het gaat hier immers niet over het doorbreken van gedrag dat niet bij je past.

Succes!

-Roselie

 

Doe mee aan de discussie

  1. Pingback: heel interessant; volg de 4 stappen om van hoofd naar hart te gaan | Bezinnen & Beminnen met lichaam en ziel

  2. Pingback: heel interessant; volg de 4 stappen om van hoofd naar hart te gaan - Boven-JanBoven-Jan

Geef een reactie

X