Heel veel drukte in je hoofd, 5 tips wat je hieraan kunt doen

Herken je dat? Een hoofd wat maar niet ophoudt met denken en tetteren. Je bent je ervan bewust, alleen weet je niet hoe je er rust in kan brengen. Je blijft maar denken wat je eraan kunt doen, wat het alleen maar erger maakt. Ook daar ben je je bewust van…………je wordt nog onrustiger omdat het denken maar niet stopt….Je kunt er zelfs een beetje van in paniek raken. Misschien zie je jezelf allerlei afleidingen zoeken, maar die helpen niet……

Maar al te vaak hoor ik mensen dit zeggen en als ik eerlijk ben, kan mijn hoofd ook behoorlijk te keer gaan. Lees hier  5 tips om het patroon van piekeren / denken te doorbreken.

 

Tip 1: Stop de prikkels van buitenaf

Paradoxaal genoeg hebben mensen de neiging bij veel drukte in hun hoofd, nog meer prikkels op te gaan zoeken. Zie jij jezelf ook wel eens zitten met de TV aan, laptop aan om facebook te checken, telefoon bij de hand? Of nog meer afspraken maken, terwijl je al oververmoeid bent?  Begin met dat alles even niet te doen. NU EVEN NIET. Dat creëert ruimte om je te verbinden met jezelf.

Tip 2: Maak een mindmap

Je hoofd vraagt duidelijk om aandacht. Het gewoonweg zeggen: “je moet uit je hoofd gaan” is leuk gezegd maar niet makkelijk gedaan. Het is soms zelfs een manier om de dingen die echt moeten gebeuren te vermijden.

Pak een vel papier en schrijf je naam in het midden op. Schrijf dan al de dingen die in je hoofd zitten op. Doe dit in clusters, zoals nieuwe baan, opleiding, zorgen / angsten om…, geld, huis, contact met collega, etc.

Als je dit hebt gedaan, scoor dan elk cluster met een cijfer 1 tot en met 10 (waarvan 10 betekent dat je er het meest last van hebt). De inhoud van je hoofd staat nu duidelijk op papier met de mate waarin je er last van hebt. Nu weet je ook waar je het eerste aandacht aan mag besteden. Hier kun je eventueel een stappenplan voor schrijven. Je hoeft niet gelijk iets te ondernemen, liever niet zelfs. Maar maak wel een concreet plan van aanpak, wat je daadwerkelijk uitvoert in een reëel tijdsbestek. Als je namelijk vermijdt om de dingen te doen die nodig zijn, zal je hoofd altijd druk blijven.

Je zult merken dat het opschrijven van de dingen al meer rust in je hoofd geeft.

 Tip 3: Neem afstand van je hoofd, besef dat je meer bent dan je hoofd

Je hebt net aandacht gegeven aan je hoofd en de dingen die er in omgaan. Mensen proberen oplossingen te bedenken om uit het hoofd te komen. STOP DAARMEE, dit werkt niet.  Belangrijk is om te realiseren dat je niet alles gelijk kunt oplossen. Ook is een oplossing niet te vinden op het niveau waar het probleem zich voordoet. Dus met je hoofd denken wat je moet doen om minder te denken is geen goede manier. In plaats daarvan ga je naar je lichaam.

Een goede manier om naar je gevoel en lichaam te gaan is door even rustig te gaan zitten en je aandacht naar je ademhaling te brengen. Je kunt bijvoorbeeld een geleide meditatie zoals de “body scan” te doen. Je volgt een stem zodat je minder de neiging hebt om aan andere dingen te gaan denken.

Tip 4; Besteed aandacht aan je lichaam

Nu je net de bodyscan hebt gedaan, kun je ook beter voelen wat je lichaam nodig heeft. Wil je graag ontspannen in de sauna of liever yoga, hardlopen, schilderen , pottenbakken of de natuur in? Kijk naar een activiteit die ervoor zorgt dat je lichaam en geest op dezelfde plek aanwezig zijn. Iets waar jij blij van wordt, waar jouw energie weer van gaat stromen. Dit geeft een frisse blik en vaak zijn het juist dat soort momenten dat je meer bij je intuïtie en gevoel komt. Het is zelfs mogelijk dat  er oplossingen bij je opkomen, voor al die dingen die in je hoofd zitten. Dit is niet het doel van deze tip!

Tip 5:  Geniet van de rust in je hoofd en accepteer dat drukte in je hoofd op momenten zal terugkeren.

Boeddhisten zeggen; ‘ accepteer wat er is, dat het er is”. Lijden is weerstand tegen wat is. Als je wilt dat je geen drukte in je hoofd hebt, wordt dat je focus en voedt je de drukte in je hoofd. Accepteer dat er momenten in je leven zijn dat er weer drukte is. Zie het niet als vervelend, maar meer als een mogelijkheid om weer bij jezelf te komen, te voelen wat nu belangrijk voor je is.

Wel raad ik aan om elke dag ruimte en tijd vrij te maken om verbinding te maken met jezelf door bijvoorbeeld meditatie en / of yoga. Je leert beter naar de signalen van je lichaam te luisteren. Dit kan op een breed vlak je leven veranderen. Meer ontspanning, beter slapen, gezondere voeding, minder stress en een rustiger hoofd. Oefenen baart kunst.

En hoe is het nu met je hoofd?

Wil jij nog meer weten over patronen doorbreken lees dan ook heel krachtig….doorbreek je patroon. Op 26 januari 2016 start ik een training die er op toegespitst is om jouw patroon te doorbreken en het leven te leven wat je wilt. Je kunt me ook volgen op Facebook.

-Roselie

 

 

 

 

 

 

 

Doe mee aan de discussie

  1. michelle

    Dank je wel! Wauw info op het juiste moment! Heel herkenbaar. Was opzoek naar een advies, goede oefeningen en zie hier een totaal plaatje. Nogmaals dank! Groetjes Michelle

    Antwoord
    • roselieprinssen

      Wat fijn! Daar ben ik blij om! Deel hem gerust en je ervaar. Maar vooral op naar een andere modus!

      Antwoord
  2. Max

    Wat ik altijd doe is drie keer per dag een korte wandeling maken in de frisse buitenlucht, ideaal om thuis te werken!

    Antwoord
  3. Arina

    Ik heb sinds kort weer dat het kan schreeuwen in mijn hoofd. … verbroken lat-relatie na 4 jaar en ben gestopt met vrijwilligerswerk omdat ik het niet leuk meer vond. Dat laatste: niet slim.
    De combinatie en afscheid van een hulpverlening aan huis zijn bij elkaar de oorzaak denk ik. Lastig ook: ik ben nu dus weer alleen, single, ik heb geen partner meer. Wat kan ik het beste doen op momenten dat ik bijna niet meer helder kan denken? Schrijven en praten erover helpt. Maar dat kan niet altijd. Eerst was het vooral als ik alleen thuis ben. Nu duurt het vaak langer. Daar wil ik heel graag vanaf want ik wil me niet weer isoleren zoals jaren geleden. Niks lukt. Alleen heel simpele dingen. … Ik zit al jaren in de WAO maar daar heb ik niet zo’n moeite mee. Wie kan mij helpen? Dankjewel! Het is een soort storm in mijn hoofd waar Ramses Shaffy over zingt. Alleen wil ik er niet meer in mee gaan. .. !

    Antwoord
    • Roselie Prinssen

      Hoi Arina,

      Wat vervelend dat je je zo voelt! Ik hoor ook dat je al best veel weet over jezelf en wat helpt. Praten, schrijven en niet afsluiten (dus toch vrijwilligerswerk of iets anders zoeken om je op te kunnen richten). Het is goed om actief bezig te zijn met verwerken (praten, schrijven, huilen, boosheid tonen) en deze periode af te wisselen met afleiding en vooral er niet meer bezig zijn. Je richten op positieve dingen in het leven die je makkelijk af gaan en je weinig ruimte geven om te piekeren.
      En als je hoofd niet stil te krijgen is, maak je lichaam dan lekker moe…. Veel succes en sterkte,
      Roselie

      Antwoord

Geef een reactie

X