Heel effectief: 3 gouden regels om van een naar gevoel af te komen

Voelen vinden we allemaal prima zolang het een prettig gevoel is. Op momenten dat we ons niet zo prettig voelen, zijn we geneigd om dat gevoel vooral te negeren, afleiding te zoeken, te wachten tot het overgaat, het niet serieus te nemen en maar verder te gaan.  Begrijpelijk: we zijn immers vanuit onze opvoeding (meestal) niet gewend om negatieve gevoelens aandacht te geven, laat staan er even bij stil te staan om te kijken wat het ons wil zeggen. Daarom geef ik je de 3 gouden regels hoe je snel en effectief van een gevoel “kan afkomen” en beter naar jezelf kan luisteren. Let op! Als je dit gaat doen, verandert je leven en zul je verantwoording moeten nemen over wat het je te vertellen heeft. Dus bezint eer ge begint.

Regel 1: Omschrijf het gevoel dat je ervaart zo gedetailleerd mogelijk

Je neemt iets waar in jezelf. Mogelijk voel je het ergens in je lichaam, op een bepaalde plek. Omschrijf eens wat je voelt. Is het gevoel drukkend? zwaar? stekend? rond? plakkerig? verstikkend? als een steen? welke vorm heeft het? misschien zelfs een kleur?  Omschrijf het helder zoals je aan een dokter uitlegt wat voor hoofdpijn je hebt. Sluit bijvoorbeeld je ogen, dit maakt het makkelijker te focussen op het gevoel wat je hebt. Als je het goed hebt omschrijven ga naar regel 2…

Regel 2: Zeg tegen het omschreven gevoel ” Ja ik weet dat je er bent” 

Ga eens naast dat gevoel zitten zoals je naar een vriend of vriendin luistert die ergens mee zit. Zeg tegen je gevoel: “welkom, ik weet dat je er bent. Het is oké dat je er bent”. Voor veel mensen is dit raar en ongemakkelijk. Maar probeer het maar eens, en kijk wat het met jou en jouw gevoel doet. Als je dit hebt waargenomen, ga naar regel 3

Regel 3: Vraag het gevoel of het jou iets te vertellen heeft?

Iets voelen in je lijf, heeft iets te maken met iets wat in je leven speelt. Je lichaam geeft nooit iets voor niets aan. Het wil je iets vertellen. Pas op het moment dat je er echt naar hebt geluisterd, jezelf serieus genomen hebt, zal het veranderen.

Dus geef het gevoel de kans om iets tegen je te zeggen, een advies te geven. Vraag wat het gevoel nodig heeft. En neem het antwoord serieus en handel ernaar.

En hoe voel je je nu?

Luisteren naar je lijf, leidt tot inzicht, lichamelijke ontspanning en positieve veranderingen in je leven. je zult jezelf beter begrijpen, je gaat beter voelen, waardoor je je leven meer gaat inrichten naar jouw wensen.

Natuurlijk is dit maar een eerste korte kennismaking met een techniek die “focussing” heet. Wil je hier meer van weten en ook deze vaardigheid aanleren en je er in verdiepen?

Op 10 maart 2016 start de training “Focussing, de kracht van het innerlijke luisteren”.

Wees welkom, met welk gevoel dan ook!

-Roselie

Doe mee aan de discussie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X