Heel energiek de dag starten met de 5 tibetanen

Je kunt op allerlei manieren de dag starten. De meest gebruikelijke is om de wekker zo vaak te snoozen dat je het net redt om op tijd uit huis te komen om te gaan werken of naar school te gaan. Daarbij kun je een keer extra snoozen door het ontbijt over te slaan of onderweg snel iets te eten. Het mag duidelijk zijn dat dit niet de meest energieke start van de dag is. De Vijf Tibetanen zijn vijf relatief eenvoudige oefeningen om je lijf en geest wakker te krijgen en een fitte start te maken. Daarbij herstelt het je verstoringen in je energiecentra van je lichaam (chakra’s), wordt je immuunsysteem versterkt en komt er evenwicht in je hormoonhuishouding.  In 10 minuten tot een kwartier heb je de oefeningen gedaan en ben je klaar voor wat de dag te bieden heeft.

Wat is het moeilijkste van deze oefeningen? In mijn beleving is dat om de discipline op te brengen om iedere dag hiermee te starten. Een kwartier eerder opstaan en de tijd en ruimte voor jezelf claimen. Ongeacht wat je omgeving van je verwacht. Als vuistregel houd ik aan dat je dit minstens dertig dagen vol moet houden om het als vanzelfsprekendheid in je ritme te krijgen. Maar zeg nu eerlijk: wat is nu een dagelijks kwartiertje voor jezelf om iedere dag fit te zijn?

In die dertig dagen is het de bedoeling dat je langzaam opbouwt. Begin met een stuk of acht herhalingen per oefening en bouw dit langzaam op naar 21 herhalingen.

Met de Vijf Tibetanen worden volgende oefeningen bedoeld (onderstaande tekst en afbeeldingen komen grotendeels van wikipedia). Van groot belang is dat je bij de uitvoering van de oefeningen goed let op je ademhaling. Het is belangrijk om de ademhaling te koppelen aan de beweging om zoveel mogelijk bewustwording in het nu te creëren.

Eerste Tibetaanse Rite (staande ronddraaiingen, gewoon doorademen)
Strek de armen zijwaarts, handpalmen naar beneden. Houdt de schouders ontspannen en breng armen en schouders op één lijn. Draai nu op de plaats om je as met de klok mee. Richt je blik op een vast punt zodat je niet duizelig wordt en je evenwicht verliest. Na het draaien, haal je drie keer adem waarbij je bij het inademen de handen boven het hoofd samen brengt, en bij het uitademen de armen zijwaarts laat zakken. Door het langzaam opbouwen van het aantal draaiingen wordt het evenwichtsorgaan getraind. Bovendien werkt het draaien als een centrifuge op het lichaam en de ingewanden waardoor onzuivere stoffen verdwijnen.

Tweede Tibetaanse Rite (liggende buikspieroefening met de benen)
Ga plat op de vloer liggen met de armen langs je lichaam. Handpalmen naar beneden. Haal adem door je neus en til je hoofd op van de vloer en til tegelijkertijd je benen op terwijl je je knieën gestrekt houdt. Terwijl je uitademt laat je je hoofd zakken en laat je je benen ook weer zakken. Ontspan de spieren even en herhaal de oefening. Als je klaar bent haal je drie keer diep adem terwijl je handen op je onderbuik liggen. Deze oefening is goed voor de buikspieren en de mobiliteit in de heupen.

Derde Tibetaanse Rite (kameeloefening uit de yoga)
Ga op je knieën zitten, knieën onder de heupen. Terwijl je uitademt buig je je kin naar je borst. Bij het inademen buig je langzaam naar achteren en laat je je hoofd naar achteren zakken. Steun met je handen op je billen of dijen. Als je klaar bent met de oefening haal je drie keer diep adem terwijl je zittend op je knieën voorovergebogen zit of op je rug ligt met de handen op de buik. Dit is een goede nek warming up.

Vierde Tibetaanse Rite (staf-tafeloefening)
Ga zitten met je benen gestrekt voor je, armen langs het lichaam steunen op handpalmen die naast de heupen staan. Adem uit, en buig de kin naar de borst. Adem dan langzaam in en hef je bovenlichaam omhoog en laat je hoofd naar achteren vallen. Hou even de adem in en span de spieren van je lichaam. Adem uit en keer langzaam terug in de beginpositie. Herhaal. Na afloop ga je liggen en haal je drie keer diep adem. Goed voor de polsen, schouders, buik en benen.

Vijfde Tibetaanse Rite (omlaag- en omhoogkijkende hondoefening)
Begin in kruiphouding. Handen onder de schouders, en knieën onder de heupen. Adem in. Til je stuitje op en kom in de omgekeerde V houding terwijl je uitademt. Buig je kin naar je borst. Laat je lichaam naar beneden zakken, krom je rug en buig je hoofd inademend achterover en kijk naar boven. Herhaal. Goede oefening voor het hele lijf.

Tussen de oefeningen is het goed om even rust te pakken en een paar goede ademhalingen te doen.

Lekker fit de dag beginnen, je chakra’s in balans brengen en strak je bikini in!

Doe je mee?

-Roselie

Doe mee aan de discussie

  1. Margriet

    Leuk, wordt hoog tijd om de slapte te lijf te gaan, ik doe mee! Chakra’s even oppeppen etc.
    ik ga ervoor!

    Antwoord
  2. Christel Jansen

    Ziet er leuk uit met die soepele poppetjes, maar ik slaap er nog een nachtje over. Ik denk dat ik er over twee weken mee begin, als de zomervakantie begonnen is. Lijkt me haalbaar!

    Antwoord
  3. Pingback: Een goed begin is het halve werk | Blog van Marc Bekker

  4. Carine Aerts

    Van uitstel komt afstel, dus morgen begin ik ermee!

    Antwoord
  5. Lanke

    Ja, ziet er leuk uit, goed gebracht, verleidelijk Roselie…:) In de vakantie start ik!

    Antwoord
  6. Madeleine Koedijk

    Hallo,ik ben een paar weken geleden begonnen met de riten. Met de vierde heb ik moeite.Hoe kan ik mijn schouderspieren trainen zonder meteen mijn gewicht te moeten dragen? Dat is nl. heel pijnlijk en nog te zwaar. Ik zou graag tips krijgen

    Antwoord
  7. paula bloemendaal

    ik doe de oefeningen nu sinds 3 weken maar vind dat er veel gewicht op het polsgewricht komt te staan(oefening 3 4 en 5). hoe kan ik dit verhelpen?

    Antwoord
    • Roselie Prinssen

      Beste Paula, wat goed dat je ze al 3 weken doet! Om je polsen te ontlasten kun je je yogamat aan de voorkant een stuk oprollen en deze onder je polsen/handen plaatsen, zodat je pols minder overstrekt. Succes!

      Antwoord

Geef een reactie

X